لیلا حاتمی بازیگر سینمای ایران

در مورد اخبار جدید و فعالیت لیلا حاتمی و علی مصفا

لیلا حاتمی بازیگر سینمای ایران

در مورد اخبار جدید و فعالیت لیلا حاتمی و علی مصفا

در نشست نقدو بررسی «بی‌پولی»

حمید نعمت‌الله گفت: تغییرات آدم‌ها در شرایط سختی مثل «بی‌پولی» قابل بررسی‌ است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نقد و بررسی فیلم «بی‌پولی» ساخته حمید نعمت‌اله پس از نمایش آن، شامگاه شنبه 12 اردیبهشت، به همت انجمن منتقدان و نویسندگان سینما در خانه سینما برگزار شد.

این نشست با حضور حمید نعمت‌الله ، لیلا حاتمی (بازیگر)، هادی مقدم دوست (فیلمنامه نویس)، مصطفی شایسته(تهیه کننده) برگزار شد.

کارگردان فیلم در ابتدای سخنانش در خصوص مضمون فیلم‌اش گفت: «بی‌پولی» درباره بی‌پولی هم هست،

هر فیلمی ممکن است لایه‌های مختلفی داشته باشد، این فیلم هم علاوه بر موضوع «بی‌پولی» در سطح‌های دیگر نیز ممکن است به مضامین دیگری هم اشاره داشته باشد.

هادی مقدم‌دوست در خصوص نگارش فیلمنامه‌ی «بی‌پولی» تصریح کرد: بعد از فیلم «بوتیک» برای نگارش فیلم‌نامه «بی‌پولی» برنامه داشتیم، همیشه حواس‌مان به فیلم‌نامه بود و چیزی که به قاموس فیلم‌نامه «بی‌پولی» و مضمون آن کمک می‌کرد، را جمع می‌کردیم و بعد در نگارش کار استفاده کردیم.

مصطفی شایسته نیز درباره همکاری با نعمت‌الله خاطرنشان کرد: در روند فیلم‌سازی در مقام تهیه‌کننده، شخص تهیه‌کننده باید به یک استقرار وامنیت مالی برسد تا به ریسک ساخت فیلم‌هایی که بار فرهنگی شان بیشتر است، برسد.

وی افزود: برای من که به سینما بسیار علاقه‌مندم؛ همین بس که سال 68 فیلم «مادر» را با علی حاتمی

به‌عنوان تهیه‌کننده کار کردم و قبل آن فیلم «روز با شکوه» به کارگردانی «کیانوش عیاری»، جواز ورود من به سینما بود.

شایسته در ادامه گفت: البته مرحوم حاتمی درمقوله کارگردانی بی‌نظیر و بی‌مثال است. سینمای ما تا دهه 60 و نیمه دهه 70 فیلم‌ها به دو گونه هنری و تجاری تقسیم‌بندی می‌شد، من سعی کرده‌ام با آن‌هایی که این دو وجه را به طور مشترک، دارند کار کنم.

در دهه 80 تحول فرهنگی در امر سینما رخ داد که بخشی از این مقوله به حضور فیلم‌سازان جوان از جمله نعمت‌اله و سامان مقدم در سینما مربوط می‌شود و با توفیقی که از جانب مردم با ساخت آثاری از این دست پیش آمد من را به ادامه این مسیر ترغیب کرد تا ادامه دهم و از یک دوره‌ی با توجه به تغییر شرایط کاری‌ام به عنوان تهیه‌کننده در تولید آثار حضور داشتم.

شایسته اذعان داشت: با توجه به مشخصات خودم که یک تهیه‌کننده فیلمنامه‌محور هستم، فیلم‌نامه برایم اهمیت بسیاری دارد و تا جای ممکن تلاش دارم سطح فیلم‌نامه در مراحل تولید تنزل پیدا نکند و حتی در راه ارزشمند شدن فیلم‌نامه هم تلاش دارم.

نعمت‌اله در ادامه سخنانش گفت: «بی‌پولی» وضعیت آشنایی برای اغلب آدم‌های طبقه ما است و تفاوتش با فقر اینست که شامل یک مقطع زمانی می‌شود و عموما مخاطبان چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند و محک و مقطع مناسبی برای آدم‌ها است و آدم‌ها را به قبل و بعد از این شرایط می‌توان تقسیم‌بندی و بررسی کرد. آدم‌ها در این دوره و چه شرایط سخت دیگر وقتی مرحله سخت را پشت سر می‌گذارند تغییر می‌کنند و بررسی آدمی که این دوره را می‌گذراند، قبل و بعد این دوره گذار، جالب است.

لیلا حاتمی نیز در خصوص نقش خودش در فیلم «بی‌پولی» بیان کرد: همکاری من و نعمت‌اله بسیار لذت‌بخش بود. بخش اعظم طراحی شخصیت در فیلم‌نامه بود و بدون تعارف در خصوص ایفای نقش باید بگویم، من فقط مجری خوبی بودم.

نعمت‌اله در خصوص تم‌های مذهبی در آثارش که پرسش یکی از حضار بود، گفت: روزی نوشته‌ای روی دیوار مجاور سینما «عصر جدید» با این مضمون که «روی زمین خدا با تکبر راه نرویم»، نظرم را جلب کرد، از مجموعه حماقت‌هایی که آدم می‌تواند مرتکب شود همین تکبر است.

شایسته نیز گفت: تنها انگیزه‌ای که برای فعالیت هنری در زمینه سینما دارم، دستیابی به چنین سینمایی است که این کار به شکلی با نوعی آزمون و خطا همراه است که تجربیات‌مان را برای کار بعدی افزایش می‌دهد.

این تهیه‌کننده در خصوص کار کردن با فیلمسازان جوان مطرح کرد: لذتی در کارکردن با جوان‌ها وجود دارد و اگر خدا به من سلامتی بدهد و امکان فعالیت داشته باشم، سعی می‌کنم این روند را ادامه بدهم.

وی افزود:هرکسی که فکر می‌کند موقعیت لازم و شرایط مناسبی برای فیلم‌سازی دارد و واجد آن مقدمات است، بنده با آغوش باز در خدمت‌شان هستم و امیدوارم از این جوانان، باز افراد مستعد دیگری وارد سینما شوند.

لیلا حاتمی نیز در ادامه در باره بیان دیالوگ‌های «بی‌پولی» گفت: گفتن همه دیالوگ‌ها برایم راحت بود و برایم بسیار روان بود و مشکلی نداشتم.

به گزارش ایسنا، مرتضی شایسته در بخش دیگری از این نشست در خصوص شرایط جاری فیلم‌سازی در کشور گفت: ما آدم‌های سخت‌پوستی شده‌ایم. آن‌قدر سیاست‌های متفاوتی را در گذر زمان تجربه کرده‌ایم که گاه مغایر با شرایط قبلی بوده‌اند. ما «دوزیست» شده‌ایم و می‌توانیم به کار ادامه بدهیم.

دوره فعلی دوره سختی بوده و هست اما این دوره یکسری مشخصات مفید دارد که می‌توان به امنیت سینماگران در ارتباط با خارج سینما اشاره کرد، کسانی که متولی امر سینما هستند اگر به مشکلی برمی‌خورند در خود سینما آن را حل می‌کنند و این مقوله خودش باعث ایجاد امنیت می‌شود و تصمیم نهایی در خصوص مسایل سینما در خود معاونت سینمایی گرفته می‌شود. به خاطر اعتماد بالایی که بین مجموعه مدیریت سینما و مدیران خارج از سینما وجود داشته است، بودجه در این دوره افزایش پیدا کرده است و ساخت سالن و بازسازی آن‌ها تحقق پیدا کرده است. به هرحال همان‌گونه که به کاستی‌های این دوره اشاره کرده‌ایم وظیفه دارم درباره‌ی نقاط قوت مدیریت فعلی همه توضیح بدهم.

لیلا حاتمی نیز در ادامه درباره شرایط کار در فیلم بی‌پولی گفت: تهیه‌کننده فیلم شرایط ویژه‌ای برای من به وجود آورده بودند تا بتوانم در شرایط خاصی که داشتم به بهترین نحو ممکن به ایفای نقش‌ام بپردازم.

گفتنی است: اجرای این جلسه را کیوان کثیریان برعهده داشت.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد